Vistas de página en total

domingo, 31 de octubre de 2010

Hallowen non, Tolosantos o Samain sí


Los asturianos con una de les nuestres señes d´identidá más valoratibles como ye la fatura somos mui daos a recibir colos brazos abiertos a lo foriato y echar por tierra y desprestixar lo de nueso. Eso nun podía ser menos col "Hallowen" norteamericanu. Vayas per onde vayas tenemos "Hallowen". Bombones, calabaces, antroxos, mázcares, bragues, camisetes, tangues, llinternes y una llarga llista de coses de lo más bayuroso cola marca´l Tíu Sam. Pero equí salionos el tiru pela culata. El "Hallowen" nun ye más qu´el Samain celta, la fiesta de Tolosantos que se vien cellebrando n´Asturies dende tiempos inmemoriales. Pa entamar el "Hallowen" llevámoslo a lo qu´angüaño son los Estaos Xuníos de Norteamérica los emigrantes asturianos (sí los asturianos) y los irlandeses y agora lo que faen los americanos ye vendelu al mundu cola so visión particular. Ye abondo curioso, y enforma xente nun sabe, que la tradición de la calabaza ye asturiana n´esclusiva porque n´Irlanda lo que vaciaben yeren nabos y esto puede vese nidiamente na lleenda irlandesa de Stingy Jack que depués derivó en Jack O´Lantern o Jack el Llinterna. Mio güela cúntame, y nun ye d´una braña perdida en casa dios ye d´El Parruchu en Llabio parroquia de Perlora nel conceyu Carreño, que vaciaba calabaces colos vecinos y collacios y poníenles na quintana y nos cruces de los caminos. Vaciábenles bien, sacaben les mayores y meyores pepites pa semales o pa poneles al sol a secar y xintales, facien-yos unos buracos pa los güeyos, les ñarres y la boca. Depués nel de la boca poníen les propies pepites de la calabaza o palucos pequeños que facíen de dientes. Coles barbes del maíz podíen pone-y, si tiníen gracia, un bigote o na parte d´arriba de la calabaza unes trences, coletes o pelos desordenaos pa que diere más miéu. P´acabar metíen veles en dientro. Lo qu´avezaben comer de llambionada nestes feches yeren los "fritos de calabaza", casadielles, frixuelos y tamién, por supuestu, amagostaben castañes. Tamién avezaben a facer, igual que l´alborada´l día San Xuan, trastaes a los vecinos como camudar les portielles de sitiu, guardar los carros, etc. Tiníen tamién especial precuru en nun topase cola "Güestia" qu´esa nueche taba pasiando pelos montes y caleyes. De lo de los antroxos nun s´alcuerda bien y tampoco d´echar agua y comida a los difuntos pa que pasen de llargu y nun lleven a naide de la casa pero diz que dalgo-y suena. Voi siguir intentando que faiga memoria pero mientres tantu podemos siguir coles patoxaes hallowanianes.

4 comentarios:

  1. Y pa detrás tán fomentando esi vezu foriatu nes escueles. Col antroxu pasa lo mesmo, faen carnavales calcaos de fuera. Y asina con too. La sustitución llingüística, la cultural y la ocultación histórica son los tres pegollos nos que se basa la cada vez mayor pérdida de identidá colectiva del nuestru pueblu.

    ResponderEliminar
  2. Nós, col nome de Tolos Muertos, pa Salas tamién facían lo miesmu. Por embargu, eiquí la tradición yía muncho más probe que pal Conceyu Carreño. Más probe ya más furtiva...


    www.lamazanamecanica.nireblog.com

    ResponderEliminar
  3. Bon trabayu, manda güevos como tan fundiendo esti país. Y si l'imperialismu y la perda de fronteres económiques nun tien culpa d'esto que baxen tolos santos y lo vean.


    www.frayandocadenes.blogspot.com

    ResponderEliminar
  4. Nun hai meyor cosa que l'aculturación, pa poder tratanos como borregos en vez de como a un pueblu.

    ResponderEliminar