Vistas de página en total

domingo, 31 de octubre de 2010

Hallowen non, Tolosantos o Samain sí


Los asturianos con una de les nuestres señes d´identidá más valoratibles como ye la fatura somos mui daos a recibir colos brazos abiertos a lo foriato y echar por tierra y desprestixar lo de nueso. Eso nun podía ser menos col "Hallowen" norteamericanu. Vayas per onde vayas tenemos "Hallowen". Bombones, calabaces, antroxos, mázcares, bragues, camisetes, tangues, llinternes y una llarga llista de coses de lo más bayuroso cola marca´l Tíu Sam. Pero equí salionos el tiru pela culata. El "Hallowen" nun ye más qu´el Samain celta, la fiesta de Tolosantos que se vien cellebrando n´Asturies dende tiempos inmemoriales. Pa entamar el "Hallowen" llevámoslo a lo qu´angüaño son los Estaos Xuníos de Norteamérica los emigrantes asturianos (sí los asturianos) y los irlandeses y agora lo que faen los americanos ye vendelu al mundu cola so visión particular. Ye abondo curioso, y enforma xente nun sabe, que la tradición de la calabaza ye asturiana n´esclusiva porque n´Irlanda lo que vaciaben yeren nabos y esto puede vese nidiamente na lleenda irlandesa de Stingy Jack que depués derivó en Jack O´Lantern o Jack el Llinterna. Mio güela cúntame, y nun ye d´una braña perdida en casa dios ye d´El Parruchu en Llabio parroquia de Perlora nel conceyu Carreño, que vaciaba calabaces colos vecinos y collacios y poníenles na quintana y nos cruces de los caminos. Vaciábenles bien, sacaben les mayores y meyores pepites pa semales o pa poneles al sol a secar y xintales, facien-yos unos buracos pa los güeyos, les ñarres y la boca. Depués nel de la boca poníen les propies pepites de la calabaza o palucos pequeños que facíen de dientes. Coles barbes del maíz podíen pone-y, si tiníen gracia, un bigote o na parte d´arriba de la calabaza unes trences, coletes o pelos desordenaos pa que diere más miéu. P´acabar metíen veles en dientro. Lo qu´avezaben comer de llambionada nestes feches yeren los "fritos de calabaza", casadielles, frixuelos y tamién, por supuestu, amagostaben castañes. Tamién avezaben a facer, igual que l´alborada´l día San Xuan, trastaes a los vecinos como camudar les portielles de sitiu, guardar los carros, etc. Tiníen tamién especial precuru en nun topase cola "Güestia" qu´esa nueche taba pasiando pelos montes y caleyes. De lo de los antroxos nun s´alcuerda bien y tampoco d´echar agua y comida a los difuntos pa que pasen de llargu y nun lleven a naide de la casa pero diz que dalgo-y suena. Voi siguir intentando que faiga memoria pero mientres tantu podemos siguir coles patoxaes hallowanianes.

sábado, 16 de octubre de 2010

Señes d´identidá

L´otru día tuve tomando un cafetín y almorzando con un collaciu que lleva munchos años trabayando por esta tierra, por esti benditu país. Ente paparáu y paparáu y taragañu y taragañu díbemos comentando coses personales de les nuestres vides y tamién falábamos de la situación política, social y cultural del mesmu. Nun intre de la charra salió la tema de les señes d´identidá de los asturianos y él díxome qu´había dos que destacaben por enrriba de les demás que son: la imbecilidá y la gochería. La imbecilidá ye una seña percaracterística dicía. Non hai más que ver como se apondera lo de fuera y se tira por tierra lo nuestro. Non hai más que ver como somos los más asturianos, los más grandones fuera de les nuestres llendes y lo nuestro ye lo meyor y, ensin embargu,  cuando tamos equí nin siquiera miramos pa ello. Yo escuchaba y asentía cola tiesta. Taba y toi d´álcuerdu con él dafechu. La gochería ye otra dixo. En cualisquier pueblu que pasé un ríu pel mediu lo que faen ye tenelu como un coral de llimpio, fáin-y un paséu curiosu, ígüenlu, adecéntenlu, les cases miren pal ríu y esfruten d´él y si te fixes bien dicíame él, eso equí nun pasa. Yo siguía asintiendo. Equí tiramos tola mierda al ríu, la parte d´alantre de les cases da pala cai y la trasera pal ríu pa nun ver la nuestra propia mierda. Cuando ya lu tenemos que nun puede con tola basoria que lleva tapámoslu y llamámoslu "canalizar" pa nun ver la llamuerga. Anque sepamos que sigue ehí queremos meyor nun lo ver como les avestruces. Yo namái que podía da-y la razón. Tien tola razón del mundu y más pa con ello tovía. Pero yo voi amestar otra seña identitaria más aparte de la imbecilidá y la gochería y ye l´autodestrucción. Los asturianos somos capaces d´autodestruínos como lo tamos faciendo y lo que ye más grave sabiéndolo. Sabemos qu´el camín que llevamos namái que nos lleva al estermín y non ye que sigamos por él ye que lu garramos con mas fuercia tovía. Somos capaces d´ello y vamos consiguilo nun tardando muncho. Venga a por ello.

miércoles, 13 de octubre de 2010

Requexos máxicos de Perlora

                                           Regatu que naz de la Fonte Friera
                                           Cartelu del topónimu de Friera
                                           Biesca
                                           Fonte Friera
                                          Cañu la fonte
                                          Lepiota
                                          Lepiota
                                          Camín que se mete pal monte
                                          Lepiota
                                           Lepiota
Pomares

Voi añadir unes semeyes d´unos pocos requexos máxicos que tovía se pueden ver en Perlora. Estos son de la fastera de la fonte Friera. Tamién unes semeyes de lepiotes que se dan per esos praos.

viernes, 8 de octubre de 2010

La nueche de los muertos vivientes

Tuve viendo güei la primer película de la historia que se torna a la llingua asturiana. Punxéronla con motivu de los actos de L´Arribada nel teatru "El Llar" de Les Vegues en Corvera y el so títulu como munchos yá sabréis ye "La nueche de los muertos vivientes". Lo primero quiero agradecer nel alma a Gonzali Producciones por permitime esfrutar d´una xornada, pa mi polo menos, peremocionante. Lo segundo, anque la película ye un clásicu del xéneru de terror o zombis a mi non me dio más por ella, tuve fixándome nes reacciones de la xente. La verdá non había muncha. Mal día y mal anunciao. Yéremos unes 20, 25 persones siendo xenerosos. A lo que vamos, les reacciones yeren de risa, a la xente dába-y risa. Y, polo menos al mio entender, esto ye bono. Pasó en toles llingües minoritaries cuando se entamaron a normalizar y se sacaron del so contestu llariegu pa metelu n´otru onde la xente nun ta avezada a escuchar la llingua que fala. Y eso ye lo que pasa. Da risa, la xente espegázase. Pasó col gallegu nos 80 cuando poníen la serie americana Dallas. La xente morría de risa cuando dicíen Xota Erre (JR) na tele pero ensin embargu pa reíse y falar de lo que vieren na televisión ellos tamién dicíen Xota Erre. Tamos nel bon camín, tamos nel camín de la normalización.

viernes, 1 de octubre de 2010

LLega la seronda

Entama ochobre. Llega la seronda digamos oficialmente. Vamos ver ya dientro poco les primeres llagarades y los primeros amagüestos nes escueles. Los neños esfrutando de la sidra del duernu y les castañes al son, les más de les veces, d´una gaita y un tambor. Les fueyes marrones y marielles per tolos requexos de parques, carreteres, quintanes y corraes, les calabaces enceses na víspora de tolos santos (non ye´l Hallowen ye daqué muncho más antigüu y asturianu), el samartín o la matada´l gochu... A min préstame la seronda y los sos vezos.